søndag 5. januar 2014

Vørterkake

Hvert år siden jeg var liten har vi spist vørterkake til jul. Ikke til julemiddag altså, men til frokost og lunsj og sånt. Den smaker best med ost eller bare smør. Hvordan ost kan du velge selv. Den har en søt og krydret smak. Hvis du ikke har smakt det før, så bør du smake. Prøvde i år ut hvordan den smaker med sild og eggerøre, og det gikk fint det også. 


Hjerte strikket jeg som juletrepynt i 2012. 

I år rakk jeg ikke å bake vørterkake før jul, men 3. juledag var en fin dag å bake på. Det var hvertfall i tide til julelunsjen vi hadde 4. dag. 

Oppskriften jeg baker vørterkake etter er en oppskrift som jeg har fått av mamma, som mamma har fått av farmor. Tok en telefon til farmor som kunne fortelle at hun fikk oppskriften av moren til farfar. Hvem hun fikk den fra det vet jeg ikke, men jeg vet hvertfall at vi ikke må miste oppskriften, for den vørterkaka er GOD!

En tanke som slo meg her om dagen var egentlig hvorfor vi spiser vørterkake til jul og ikke til påske. Det er jo i påsken det vokser vørterøl på trærne. Så fra i år blir det vørterkake også til påske.

Ha en fin søndagskveld:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...