søndag 19. januar 2014

Ull til TV-aksjonen og premie


Ull til TV-aksjonen er et samarbeidsprosjekt som jeg startet. Alle som ønsker kan bli bidra. Du bidrar ved å strikke en ullapp på 10x10 cm. Mer informasjon finner du her. Her ligger det også flere oppskrifter på forskjellige lapper og adressen lappene skal sendes til. Lappene skal til slutt jeg sy sammen til et stort teppe (blir det mange lapper, så kanskje det blir flere tepper). Teppet skal så auksjoneres bort og 100% av intektene går til TV-aksjonen.

Det er flere som har begynt å strikke eller som har sagt at de vil være med å strikke. I år er det Kirkens nødhjelp med "vann til en million" som intektene ved årets TV-aksjon går til. Håper mange blir med, så kanskje vi kan lager flere tepper. 

Jeg synes det er veldig gøy at mange blir med, og jeg ønsker å lodde ut en liten gave til alle som bidrar. Hver lapp du leverer inn gir deg et lodd. 

Premien blir et sett med 12 maske- og omgangsmarkører laget av meg 
Her er bilder av de siste jeg lagde.



Fristen for innlevering har jeg ikke satt enda. Jeg vet ikke hvilken dato TV-aksjonen skal være i år, men det pleier å være i slutten av oktober. 

Her er de siste lappene jeg har strikket


Dobbel perlestrikk

Pinnestr: 4,5
maskeantall: 16
1.p 2r 2v ut pinnen
2.p: r over r og vr over vr
3.p: vr over r og r over vr
4.p: vr over vr og r over r
Gjenta disse 4 pinnen

Blå



Pinnestr: 4
maskeantall: 20
1.p: r
2.p: vr
3.p: 1r 1vr
4.p: r over r og vr over vr
Gjenta disse fire pinnene

Riller

Pinnestr: 4
Alle omganger strikkes rett. Legg opp 3 m. Øk med en m etter 1. m på hver omgang til ytterkanten på arbeidet måler 10 cm. Fell nå 1 m etter 1.m på hver omgang til det gjenstår 3 m. Fell av.

Rød

Pinnestr: 4,5
Maskeantall: 15
1.p: 1r 1vr
2.p: r
Gjenta disse to pinnene

Hjerter

Pinnestr: 4
Legg opp 3 masker og strikk som på rille lappene over. For å lage møsnster kan du strikke vr masker i steden for rette på vrangsiden. Jeg har her gjort det for å lage hjerter. (De syns best på det øverste bilde med alle lappene).

Lilla

Pinnestr: 4
maskeantall: 20
1.+3.+5.p: 1vr, 3r, 2vr, 3r, 2vr, 3r, 2vr, 3r, 1 vr
2.p og alle pinner fra vrangen: r over r og vr over vr.
7.p: 1vr, *1kast, 1m løst av, 2 m rett sammen, trekk den løse m over. Strikk 2 vr. Fortsett fra * ut pinnen. Avslutt med 1 vr.
8p: Strikk r over r og vr over vr. Kastene strikkes vr.

Legg gjerne ut bilder av lappene du strikker på instagram #ulltiltvaksjonen

God søndag :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...