mandag 6. januar 2014

I skyggen av stripene...

For en stund siden fortalte søstern min meg om illusjonsstrikk eller skyggestrikk. Jeg syntes det både hørtes og så veldig spennende ut, og tenkte at jeg måtte prøve det ut i nærmeste fremtid. 

I november kom 2. utgave av bladet Dilla ut. I dette bladet var det oppskrift på et skjerf strikket i skyggestrikk. Jeg hadde alt bestemt meg for at jeg skulle strikke skjerf i julegave til pappan til Tommy, men jeg hadde ikke funnet noen oppskrift enda. Leting etter oppskrift var nå ferdig, så da gjenstod det bare å strikke det. Og det var mye lettere enn det jeg hadde sett for meg. Det eneste man trenger å kunne for å strikke skyggestrikk er: 
- legge opp masker
- kunne strikke rette masker
- kunne strikke vrange masker
- kunne felle av

Så hvis du har sette bilde av noe som er strikket med denne teknikken og tenkt at det er for vanskelig, så er det bare å prøve


Slik ser det ut når du ser skjerfet rett ovenfra. Det ser jo ut som et helt vanlig stripete skjerf.


.

Men ser du skjerfet fra siden, så kommer mønsteret frem. Ganske gøy ikke sant?

Ha en fin kveld :)

7 kommentarer:

  1. Så stilig! Skjønner ikke helt hvordan man får den effekten! Det må jeg jammen prøve!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Det er på en måte de rette og vrange maskene som strikkes i mønster, men det må strikkes striper i forskjellige farger for at det skal komme frem. Vanskelig å forklare, så du må nok bare prøve det :) Skjønte det ikke selv før jeg prøvde det heller..

      Slett
  2. Veldig fiffig! Jeg har sett det inne på Ravelry, men aldri prøvd det selv. Fikk lyst til å teste....

    SvarSlett
  3. Kult! Jeg så oppskriften i Dilla, men skjønte ikke greia. Men det ble jo veldig fint! Kanskje noe å teste ut :-)

    SvarSlett
  4. Ja, det blir jo en utrolig stilig effekt av å strikke "med skygger"! :)

    SvarSlett
  5. Takk dere :) der bør prøve. Gøy å strikke det og gøy å se resultatet :)

    SvarSlett
  6. For en stilig effekt! Har sett noen prosjekter med denne typen strikk på ravelry, men har ikke prøvd det selv.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...