lørdag 7. mars 2015

Spradebukser fra Nøstebarn

Til jul fikk jeg boka Strikk meir til nøstebarn av Kathrine Gregersen. Sammen med boka fikk jeg tre nøster med 2-tråds merinoull fra Nøstebarn. I boka fant jeg flere prosjekter som etter hvert skal på pinnene. De første tingene som ble ferdig var to Spradebukser til guttene i magen.


Garnet fra nøstebarn var egentlig ganske tynt, men det var likevel godt å strikke med. Det kjentes kanskje litt stivt ut da jeg kjente på det første gangen, men det ble mykere etter hvert som jeg strikket med det. Mot huden kjennes det veldig mykt og godt og tror ikke det vil klø noe i det hele tatt. 


På ryggen ble det tre små treknapper. Kanten rundt knappeåpningen er heklet på helt til slutt. Jeg er ikke like dreven i hekling, så ble tatt opp endel ganger før jeg ble fornøyd. 

Dressene er strikket ovenfra og ned med ragland. Den var enkel å strikke, og vil tro den er grei å strikke for en nybegynner også. Kun rette og vrange masker man trenger å kunne. Pluss å kunne øke til ragland, men det står godt forklart hvordan det gjøres. Oppskriften er også grei å følge (hvis man følger med). Jeg fulgte visst ikke så godt med, så jeg gikk glipp av at jeg skulle øke seks masker under hver arm. Oppdaget ikke det før jeg hadde for få masker da jeg skulle dele til ben, men da gadd jeg rett og slett ikke ta opp, så jeg valgte heller å gjøre det samme med dress nr 2. De er derfor litt smalere enn de i boka. 


Lommene er strikket i rillestrikk frem og tilbake. Rundt kanten på lomma er det heklet en omgang med fastmasker.



Stjernene er heklet med kjedeasker, fastmasker, luftmasker, halvstaver og staver. Kan kanskje høres komplisert ut for en som ikke er dreven på hekling. Men jeg er ikke dreven på hekling og det ligger gode forklringer på nettet om hvordan man gjør det, så ikke så vanskelig som det høres ut som. 


Knappene ble tre søte treknapper med katter på.


Spradebukser fra Nøstebarn
(Begge er strikket likt).
Oppskrift: Spradebukse i boka Strikk meir til nøstebarn av Kathrine Gregersen
Garntype: Nøstebarn 2-tråds merinoull
Pinnestr: 2,5 og 3. 
Heklenål: Jeg brukte 1,75 
Str: 0-6 mnd
Lengde: Hel lengde 55 cm
Vekt: 85 g
Tilbehør: 3 knapper til hver dress (står 2 i oppskriften)

Innlegget om pinnsvinet kan dere se her

God helg alle sammen :)

8 kommentarer:

  1. Så søte! Fungerer sikkert bra som liggebukser også :)
    Jeg har strikka masse med Nøstebarns merinogarn og kan love deg at plaggene blir mjukere og mjukere i bruk og vask.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) ja, håper får håpe det;) de kommer vel ikke akkurat til å sprade rundt så mye mens disse passer;)
      Og takk for at du deler din erfaring med garnet. Var det jeg regnet med at det ble:)

      Slett
  2. Så fine spradebukser! Disse blir nok gode og varme for de små som kommer :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) ja, håper de kan kose seg i dem :)

      Slett
  3. Så fine (og søte) de var! :)

    SvarSlett
  4. Så fine (og søte) de var! :)

    SvarSlett
  5. De var flotte! Likte veldig godt fargene! Lekkert!!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...