lørdag 29. juni 2013

Sommergenser

For en måned siden begynte jeg å strikke på en turkis bomullsgenser. Planen var egentlig å bli ferdig ganske fort, men det er ikke alltid ting går slik man planlegger det. Selvom man har oppskrift, så kan det hende at det ting går galt.


Bolen gikk ganske fort å strikke, men så stoppet det litt der....


Disse nøstene var bolen til genseren kort tid FØR dette bildet ble tatt. Da jeg prøvde bolen på oppdaget jeg at den var jo alt for stor. Jeg kunne jo nesten bruke den som telt. Det var hvertfall det jeg følte da den over hodet ikke så slik ut som jeg hadde håpet.

"Og jeg som fulgte oppskriften også!" Sa jeg til en venninne da jeg hadde fortalt henne om genserkatastrofen. 
"Ehhh, nei, det gjorde du ikke!" Var det svaret jeg fikk da. Nei, det gjorde jeg kanskje ikke. Jeg brukte jo et annet garn enn det som stod. Egentlig skulle det være to tråder av et tynt garn, men jeg brukte en tråd av et litt tykkere. I oppskriften skulle både bolen og armene strikkes frem og tilbake for så å sy delene sammen til slutt. Jeg strikket rundt og rundt. Jeg liker ikke så godt å sy sammen så mye når jeg er ferdig med å strikke. Når jeg er ferdig, er jeg på en måte ferdig jeg. Å feste trådene er nok ekstraarbeid for meg. Men disse få endringene jeg gjorde var visst nok til at genseren ble for stor. Jeg visste at jeg ikke kom til å bruke den, så jeg så da bare en mulighet. Det var å rekke opp hele genseren og begynne på nytt. 

Da jeg strikket den gang nummer to, gikk det ikke fullt så fort. Egentlig litt rart, for nå var det jo færre masker på pinnen. Men når jeg endelig nådde opp til skuldrene, så var jeg hvertfall fornøyd med resultatet. Den første armen ble jeg heller ikke helt fornøyd med, men jeg oppdaget det da jeg var halvveis og ikke helt ferdig. Det var ikke så ille å rekke opp en halv arm. 


Hjemmelagde kjeks til kaffen og strikkingen var ikke dumt en søndagskveld.


Første dagen i Tour de France og siste dagen på genseren. 
Under en mil før målgang var genseren ferdig. Da jeg stod opp i dag satte jeg meg som mål at genseren skulle være ferdig før dagens etappe av TDF. Og det ble den :)


Halsen måtte jeg også strikke noen ganger før jeg var fornøyd. Men alt i alt, så ble jeg ganske fornøyd med gensern.


Oppskrift: Lettstrikket genser av Jonna Thue 
Garntype: PT Sumatra
Pinnestr: 3,5 / 4,5 /  5
Vekt: 390g

Neste genser har jeg alt sett for meg, så nå mangler jeg bare oppskrift på den. 

Ønsker deg en riktig god sommer :)

6 kommentarer:

  1. Så stilig den ble med det "mønsteret"!! Kjempekul, og veldig annerledes enn hva jeg har sett tidligere :)
    Og fargen likte jeg og veldig godt. Er det turkis? (jeg liker godt turkis ihvertfall ;) )

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Ja, det er turkis, liker den fargen godt jeg også, men har ikke strikket en hel genser med den fargen før. Ble egentlig ganske fornøyd:)

      Slett
    2. Og med god grunn, for den var veldig fin :)

      Slett
  2. Genseren er jo lekker, så synd at den ble for stor.. Jeg har opplevd noe av det samme og det er ikke kult! Fargen er lekker, frisk og til å bli skikkelig glad av.. :) Håper å se den ferdig.. ;)
    Ha en flott kveld videre..
    Klem, Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Altså.. å se den ferdig på deg, mente jeg.. :) :)

      Slett
    2. Takk takk :) Ble fornøyd med den til slutt da størrelsen ble riktig. Får se da om jeg får somlet meg til å ta noen flere bilder av den.
      Fortsatt god helg :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...