søndag 3. november 2013

Tips til heklede julegaver

Det var litt gøy å komme med forslag til hjemmelagde gaver som jeg synes er gøy å gi bort. Meste parten av det jeg lager om dagen er jo ganske hemmelig, så ikke jeg kan legge ut her enda. Så ved å se gjennom ting jeg har laget tidligere eller ting jeg har lyst til å lage, så har jeg funnet frem noen tips om hjemmelagde gaver. Kanskje finner du noe du har lyst til å lage og gi bort også. I dag har jeg funnet frem noen tips til heklede julegaver.

Rudolf

En heklet Rudolfbamse eller minipute. Oppskriften er fra Garnstudio sitt juleverksted. Jeg har nok heklet den litt større enn det som var meningen, men hvor hvordan jeg har fått til det vet jeg ikke...

Snøkrystaller

En liten hyggelig gave er jo små heklede snøkrystaller og istapper. Jeg fant oppskriften på garnstudio sin side, men mine snøkrystaller lignet ikke på dem på bildet.  Men selv om jeg ikke fikk dem til som på bildet, så ble det jo snøkrystaller.

Lue

Heklet lue i bomull eller ull. Veldig enkle å lage, selv for meg som ikke er så god på hekling. Du velger selv farger og garn. Her har jeg ryddet i restne av bomullsgarn.
Oppskrift
Legg opp luftmasker så langt som omkretsen på det hodet til som lua skal passe til. Hekle så fastmasker rundt og rundt til lua er så lang som du ønsker. Fell så ca 6-10 m på en omgang med ca 6 - 8 masker i mellom hver felling. Fell ved å hoppe over en maske. Ønsker du en lang og spiss lue, hekler du fler omganger mellom hver felling. Ønsker du en lue med samme type topp som på min, så har du ca 3 omganger mellom fellingene. På slutten går du ned på antall omganger mellom fellingene. 

Kanskje litt knotete oppskrift, men som sagt er jeg ikke så god på hekling. 

Skjerf

Heklet skjerf. Skjerfet er heklt i Sandnesgarn Sisu og er fra hetet: Tema 22: Sandnes tilbehør. Jeg har selv gitt bort 3 slike skjerf og alle tre er fornøyde. 

Nøkkelring

En nøkkelring med smø skøyter på. En liten venninnegave, eller en gave til en som er glad i å stå på skøyter. Oppskriften fant jeg på denne bloggen.

 Heklede lykter

Jeg har ikke selv prøv meg på disse lyktene, men de var veldig fine. Bildet er hentet fra mlis blogg. Her finner du også oppskriften på lyktene.

God søndag alle sammen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...