lørdag 5. oktober 2013

Fikensyltetøy i Spania

I hagen i Spania har vi flere frukttrær. Et av dem er et fikentre. Da vi var i Spania nå, var fiknene modne. Jeg har egentlig ikke spist fiken før. Har bare sett sånne tørka fiken i butikken, og de ser ikke så veldig gode ut spør du meg. Men nå som vi hadde et helt tre fullt av fiken, så måtte jeg jo smake. Og konkluderte så med at fiken rett fra treet smaker veldig godt, og dem ligner over hodet ikke på de tørka fikene man får kjøpt i butikken. 

Da vi kom ned til Spania, var mamma, pappa, farmor og farfar der. Mamma hadde laget litt fikensyltetøy, og ville vise meg hvordan man gjør det. Vi laget da endel syltetøy før de dro hjem. Planen var at jeg på egenhånd skulle lage mer før vi skulle reise hjem. Og ved hjelp av oppskriften til mamma ble det enda mer syltetøy.



På vei til å bli syltetøy. 

De ligner ikke så mye på tørka fiken nei.... 

Fiken på spansk er el higos

Av 600 g fiken ble det 2, 5 glass syltetøy.

Jeg har ikke oppskriften på syltetøyet her i Norge, men det var både ingefær, sitron og kanel i det.

God helg :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...