lørdag 13. september 2014

Hvordan strikke to armer på en gang

Teknikken å strikke to ting på en rundpinne heter magic loop. Det høres kanskje litt vanskelig ut, og kan egentlig se litt vanskelig ut også. Første gangen jeg gjorde det syntes jeg det var litt knotete i starten, men etter noen omganger så går det lettere. Det lir også lettere for hver gang jeg gjør det. Det har ikke vært mange gangene jeg har strikket på 5 pinner etter at jeg lærte meg denne teknikken.
Det er ikke bare armer som kan strikkes på denne måte, men votter, sokker, bukseben og andre ting som strikkes rundt. 
Jeg leste et sted at det bare går med de rette rundpinnene og ikke med de pinnenen som har en bøy. Jeg har prøvd, og det stemmer. Eller det går, men det er ikke lette da. 
Rundpinnen bør ha litt lengde, minimum 80 cm.


Si at oppskriften sier at du skal legge opp 40 m. Start med å legge opp 20 m.


Skyv så maskene et stykke inn på wiren.


Lag en "krøll" på wiren og legg opp 20 m til. Pass på at de nye maskene ikke får en stor glippe fra de maskene du la opp først.


Nå har du lagt opp maskene til den første armen.
Skyv nå alle maskene videre inn på wiren, men pass på at "krøllen" forblir der.


Ta et nytt garnnøste og legg opp 20 m.


Skyv så disse masken inn på wiren.


Lag en ny "krøll" på wiren og legg opp 20 m til. 


Nå har du lagt opp masker til begge armene og det er klart for å begynne å strikke. Skyv maskene til den siste armen inn på wiren, men pass på at "krøllen" ikke blir borte.
Heng på en rundemarkør eller noe som gjør at du har kontroll på hvilken arme som er den første.


Pass på at du bruker tråd fra riktig nøste når du strikker. 
Strikk først de første 20 m (frem til den første "krøllen").


Skyv så på pinnen slik at det blir seendes ut som på bildet over. Strikk nå de neste 20 m. 
Nå har du strikket en omgang på den første armen.


Snu på arbeidet slik at du har pinnene mot deg. Nå skal du strikke en omgang på den andre armen. 
Pass på at du strikker med riktig tråd. Strikk nå en omgang på den andre armen på samme måte som på den første.


Nå har du strikket en omgang på hver arm. Fortsett å strikke på samme måte og etter oppskriften til du er ferdig med armene. 
Om "krøllene" på wiren sklir ut, så gjør ikke det noe. Det er bare å lage nye.


Her ser du hvordan det ser ut etter noen omganger.

Fortsatt god helg :)


4 kommentarer:

  1. Dette er en veiledning jeg skal lagre til neste gang jeg skal strikke ermer. Jeg mister ofte motivasjonen ila første erme, så det å bruke magic loop tror jeg er midt i blinken for meg. ;) Men til nå syns jeg egentlig det bare har sett så utrolig vanskelig ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig :) det er egentlig ganske lett når man skjønner hvordan man skal gjøre det, men kan være litt knot i starten.

      Slett
  2. Wow, dette var nytt for meg. Må nok testes ut en gang. Spennende! Fin og oversiktlig forklaring også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Ja, du bør teste det. Det er så mye greiere enn 5 pinner :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...