søndag 1. desember 2013

Sitronpai

Har nå kommet hjem fra en liten tur i Spania. Det er ikke så varmt der heller nå, men varmere enn her hjemme er det. Det lå på rundt 15 grader på dagen. I sola var det veldig varmt. 

I hagen har vi et sitrontre. det pleier å være mye sitroner på dette treet hele året, men tidligere i år har det ikke det bare vært grønne sitroner. Hmmm lurer på hva umodne sitroner smaker egentlig. Appelsiner som ikke er modne er jo sure. Kanskje sitronene er søte når de er grønne.


Nå var det noen få modne sitroner på treet, så da måtte jeg lage sitronpai. Og det er jo så godt. Ikke for søtt og ikke for surt. Det største utfordringen med å bake i Spania var egentlig ikke å finne alle ingrediensene i butikke..(som jeg trodde skulle være litt vanskeli) for mamma hadde mye av det jeg trengte i skapet. Det som var mest utfordrene var at den dagen jeg skulle bake... Da fant strømmen ut at den skulle gå. Ikke bare en gang, men veeeeldig mange ganger. Det var jo bare noen minutter av gangen da, men det var også bare noen minutter med strøm av gangen også. Ikke så lett å få stekt pai da nei. Men til slutt så kom strømmen tilbake for resten av den dagen og paien ble stekt. Til stor glede for Tommy (og meg også da).



Og den ble like god som den ser ut til :)




Var en ettermiddag og gikk tusletur langs strandpromenaden i Altea. Egentlig ganske fint der. 

Prøvde å finne en spansk garnbutikk med noe morsomt spansk garn, men det var ikke så lett. Var faktisk lettere å finne norske strikkebutikker. Jeg fikk et lite hint om at det spanske garnet ikke er så fantastisk som jeg hadde håpet på. Så ga egentlig litt opp letingen. Så kom vi plutselig over en spansk strikkebutikk da vi var og gikk rundt i Elche. Her hadde de et spansk garn som heter Katia. Etter en titt på mange av lappene på nøstene som lå i hyllene, var min oppfattning mye syntetisk og lite ull. 

Ha en fortsatt fin 1. adventsøndag :)

2 kommentarer:

  1. Den paien så veldig god ut! :) Så koselig å se bilder av kjente steder.. Jeg var der i 2010 på behandlingsreise med datteren min. Og så har jeg mer eller mindre vokst opp i Spania (nærheten av Malaga). Bodde der i nesten 10 år før vi flyttet hjem.. Kjenner at jeg får litt hjemlengsel, selv om jeg har bodd her i 20 år nå. :)
    Klem, Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Den var veldig god også :)
      Jeg trives veldig godt i Spania, så jeg skjønner godt at du får litt hjemlengsel dit.

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...