tirsdag 27. november 2012

Gave som varmer

Barneskjerf



Har flere ganger tenkt på å strikke et slikt skjerf, men har undret meg over hvordan man strikker hullet man tar skjerfet gjennom. Kunne jo tatt en titt på en oppskrift, men så langt hadde jeg ikke kommet i tanken om å strikke det. Sist uke var jeg hos en venninne som hadde strikket et slikt skjerf. Hun forklarte hvordan jeg skulle gjøre det, så da var det bare å prøve.  Takk Andrea :)

Skjerfet er strikket i rillestrikk. Jeg startet med 4 m. 
På hver 2. omg la jeg ut en maske i starten og slutten av omgangen til jeg hadde 30 m.
Fortsatte til det målte ca 12 cm. Da strikket jeg 1 m, satte 1 m på en hjelpepinne bak. Dette gjorde jeg ut omg. 
Maskene fra disse 2 pinnene strikket jeg 1 r 1 vr i 5 cm. 
Strikket så vekslesvis 1 m fra den ene pinnen og 1 m fra den andre over på en pinne igjen. VIPS der var hullet:) 
Strikket så videre 35 cm (totalt ca 52 cm)
Felte så 1 m i starten og slutten av hver 2. omg. til det gjenstod 4 masker og felte av.
Til slutt sydde jeg på navnet.

Garntype: Dalgarn Babyull

Trenger kanskje ikke si hvem skjerfet er til, men blir nok julegave til en liten frøken

2 kommentarer:

  1. Hei! Så fint skjerf! vil du dele hvilken pinnestr du har brukt på det?

    Hilsen Lillian

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) jeg brukte pinnestr 2,5 på dette skjerfet. Bruk den pinnestr som passer til garnet du skal bruke, men bare tenk på at det blir litt større når du bruker tykkere pinnener.

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...